Ung & Ordblind

Vi er en ordblindevenlig skole med erfaring og kompetencer til at hjælpe netop dig!

Alle undervisere i 10. klasse Centeret vil i den daglige undervisning hjælpe dig med din ordblindhed.

Vores dygtige ordblindevejleder hjælper dig i dit arbejde med nye digitale hjælpemidler, udvikling af personlige strategier, træner arbejdsprocesser og i dit arbejde med din erkendelse af din ordblindhed, samt dens betydning i praksis for dig. Det sker både individuelt, i små grupper og inde i klassen.

Vi tilbyder ordblinde test, særlige vilkår til prøverne efter behov og individuel samtale om dine vanskeligheder.

Din læsevejleder er diplomuddannet og har flere års erfaring netop med undervisning af unge ordblinde. Der ud over sidder hun i faglige netværk med grundskolen og ungdomsuddannelserne. På nogle områder arbejder vi sammen med VUC Skive-Viborg.

Overgang til uddannelserne hjælper vi dig også med. Det er vigtigt at I derhjemme får alle de rigtige papirer overdraget, så der på den nye uddannelse kan søges SPS støtte hjem i god tid. Så er den nemlig klar når du starter på din nye skole. Vi har et rigtigt godt og tæt samarbejde med alle byens uddannelsesinstitutioner.

Måske tænker du - 'det med ordblindhed - det har jeg helt styr på' - så vil din deltagelse kunne tjene som en rollemodel for andre på holdet, og samtidig give dig mulighed for på nye måder at flytte dig fagligt.

Som ung ordblind har du adgang til følgende:

• screening og test af dine udfordringer, så vi ved hvad DU har brug for

• voksne der ser på hvad du KAN og guider dig mod næste trin

• læse- og skriveteknologier i den daglige undervisning

• undervisning i tale-til-tekst og læsestrategier efter behov

• vi arbejder med dine styrker og din faglige selvtillid og selvværd

• du får adgang til:

• NOTA

• AppWtiter

• TextAnalyzer

• Tale-til-tekst teknologier

• Matematiske platforme og programmer