Uddannelsesparathed - igen, igen!

Hvordan påvirker 10. klasse min parathedsvurdering?

Vi laver vurdering 2 gange om året; i januar og i maj. Det betyder, at du har mere end 1 chance, hvis du ikke er parat i forhold til dit uddannelsesønske. Du bliver altid vurderet til alle 3 retninger; EUD, HF og GYM. Så langt de fleste er parat til noget.

I 10. klasse får du halvårs karakter 1. december. De bliver afgørende for din faglige parathedsvurdering fra 10. klasse når du søger optagelse.

Hvis du er uddannelsesparat fra 9. klasse og ikke falder i karakter eller totalt spilder din tid hos os i 10. klasse, så vurderer vi dig ikke igen. Så beholder du din vurdering.

Hvis du ikke er uddannelsesparat så vurderer vi dig første gang i januar, her er de fleste klar. Er du endnu ikke det, så vurderer vi dig i maj når den afsluttende standpunktskarakter er kommet. Det gælder også for unge der trods parathedsvurdering i 9. klasse har så drastiske forandringer, at vi ikke længere kan forsvare vurderingen, så laver vi en ny.

Det er altid din opgave at bekræfte dine årskarakterer til prøverne. Det er på prøverne ungdomsuddannelserne endeligt bestemmer om du er optaget eller ej.

Alle der søger en gymnasial uddannelse SKAL aflægge prøve på FP10 niveau mundtligt og skriftligt i dansk, engelsk og matematik.

HUSK - du har altid ret til at søge optagelse uanset om du er klar eller ej. Du kaldes sikkert til optagelsesprøve, men det gør ikke noget. Så er det nemlig der du viser dem, at der er mere i dig end dine prøvekarakterer viste.