Skoleudviklingssamtale

Hvert år sætter vi os nye mål som skole. Det gør vi strategisk i forhold til hvilken rolle 10. klasse skal spille for Skive Kommunes unge, hvordan vi kan bidrage til at flere unge får en god hverdag og et godt liv.

Vi er en aktiv del af den fælles samarbejdsplan i Skive "Alle Unge Med"  her kan du læse mere om samarbejdet mellem grundskoler, uddannelser, erhvervsliv og vejledning. I Skive vil vi fællesskabet og arbejder tæt sammen.

Vores seneste skoleudviklingssamtale fandt sted den 05. marts 2024, og arbejdet med vores fokuspunkter sker i skoleåret 2024/2025.

Forvaltningens fælles fokuspunkter for skoleområdet for samme skoleår er:

· Ufrivilligt fravær: Hvordan arbejder skolen med fastholdelse?

Vi arbejder gennem lektions registrering gennem fraværssystemet E-protokol, den unges ansvar for egen telefonisk sygemelding, samarbejde med forældre herom, hurtig handling og opfølgning ved fravær samt kontaktlæreren som nøgleperson på indsatser og samarbejder omkring bekymrende fravær.

Vi oplever at unge med skolevægring, ufrivillig fravær o.lign. fra grundskolen langsomt men sikkert kan få lysten til skole tilbage gennem vores indsatser og samarbejder i 10. klasse Centeret. Vi accepterer derfor begyndende højere fravær end normen, da en skala eller trappemodel kan være en del af vejen ind i fuldtids skolegang igen.

· Segregering
Vi har ikke specialtilbud. Vi arbejder aktivt med et rummeligt, niveaudelt og fleksibelt læringsmiljø, hvor den unge gennem en række personlige valg finder mening i deres skolegang igen.

Gennem en bred personalegruppe der rummer ergoterapeut/fritidsvejleder, faglig støtte i 2 lærerordning, periodevis eller fuldt niveaudelt undervisning, support fra læse- og matematikvejleder samt undervisningsassistenter er der plads til relations arbejde, som vigtigste nøgle for at undgå segregering.

Hvis en ung ikke trives i vores ramme, så samarbejdes der med UU om en ny uddannelsesplan, og vi slipper ikke den unge før det er fuldt klart.

På baggrund af vores seneste skoleudviklingssamtale med Fagchef for skole blev der udarbejdet følgende fokuspunkter, som vi selvvalgt arbejder med i det kommende skoleår:

· Punkt 1 - Fra valg til læring

At arbejde med et nyt perspektiv i vores samarbejde med eksterne undervisere, uddannelser og andre parter så vi arbejder med læring fremfor valg. Udviklingen af Sidefag er et aktivt eksempel herpå.

· Punkt 2 - Åndsfrihed, demokrati og selvbestemmelse

At vi i vores undervisning tager udgangspunkt i at unge har brug for dannelse og læring der er verdensvendt og noget for nogen. Det er personalets selvvalgte perspektiv for undervisning, læring og dannelse de kommende år. Vi ønsker derigennem at styrke unges udvikling af åndsfrihed, demokratiske dannelse og selvbestemmelse.

Punkt 3 - Fritidsjob

Vi arbejder aktivt med fritidsjob som en indsats for vores unge. JobTavle, jobsøgningskurser, CoopCrew, FritidsAmbassadør på skolen mm.