10. klasse Center Skive accepterer ikke mobning.
Enhver, såvel unge som voksne, har pligt til at reagere og gribe ind ved enhver form for mobning.
Skolen har haft en klar og offentlig mobbepolitik siden 2011, den anvendes i praksis og justeres løbende.
Vi forstår mobning således:
'Når der er mobning i skolen, er det et tegn på et dårligt psykisk undervisningsmiljø. Det psykiske undervisningsmiljø handler nemlig i høj grad om sociale relationer, normer og gruppedynamik. Når disse forhold er usunde, får mobning gode vækstbetingelser.'
’Mobning er en eller gentagne krænkende handlinger, der overskrider den enkeltes grænser indebærer en ubalance i magtforholdet mellem den/dem, der mobber og den, der bliver mobbet. Mobning er et socialt fænomen, der involverer to eller flere personer.’
(citat: Dansk Center for Undervisningsmiljø)
Værdier og trivsel
Skolen vægter trivsel meget højt og arbejder aktivt med de unge på, at skabe en skole fyldt med humor, aktivt ungdomsliv, en fri og positiv tone med fællesskabet som centrum. Trivsel betragtes som forudsætning for at læring kan finde sted. Vi arbejder aktivt med et godt arbejds- og undervisningsmiljø.
Alle unge skal trygt kunne møde i skole og frit udfolde sig inden for fællesskabets alment gældende normer.
Skolen har tre værdier og principper, som alle unge og forældre gøres bekendt med. De er et udtryk for det ansvar såvel den enkelte unge selv, som medarbejdere har, for at ALLE får et godt skoleår.
- Alle har ret til en ny start
Alle har ret til at blive set med flere øjne
Her er plads til forskellighed og vi behandler hinanden med respekt
Handling
Skolens ledelse og medarbejdere italesætter igen og igen, at mobning ikke skal findes eller accepteres på skolen. Alle unge opfordres til at henvende sig til en voksen på skolen med en evt. bekymring. Vi betragter det IKKE som at sladre, men at tage ansvar. Både for egne følelser, men også for fællesskabet.
Enhver medarbejder der overhører, er vidne til eller orienteres om mobning er forpligtet på at gribe ind.
Digitale medier
Mobning via de sociale medier, særligt hvor begge parter er unge på skolen, betragtes også som mobning skolen griber ind overfor, - også selvom den ligger i fritidslivets sociale digitale rum,d a det vil påvirke det fysisk/mentale rum i skolen.
Indsatser
Såfremt en ung på skolen oplever mobning fra en ekstern part forpligter vi os på, at yde rådgivning, vejledning og guidning samt samarbejde med de eksterne ressourcer/ samarbejdspartnere vi har adgang til. Samme strategi gælder også digitale krænkelser. Her anvendes bl.a. SSP og SSP+ netværkets ressourcepersoner og rådgivere.
Såfremt den unge på skolen oplever mobning fra en intern part så inddrages den unge altid i planlægningen af en indsats og holdes løbende orienteret. Det er ikke ensbetydende med at den unge kan bestemme alt. Det er i sidste ende de voksnes ansvar, at situationen håndteres og der skabes en forandring.
Mobning søges altid løst via konfliktmægling og dialog hvor det kan finde sted. Kontakt- lærerne er forpligtede på at sikre, at denne mægling/dialog finder sted. Begge parter høres altid. Trivselsvejlederen orienteres efterfølgende, og kan ønskes inddraget i den videre proces. Konflikttrappen kan anvendes til en vurdering af konfliktens omfang og hvilken intervention der er passende.
Forældre orienteres hurtigst muligt af kontaktlærer og forventes at biddrage aktivt positivt i processen.
Hvis der er tale om mobning af særlig grov eller særligt omfattende karakter, risikerer mobberen/mobberne periodisk bortvisning eller udmelding af skolen. Hver enkelt sag vil blive vurderet individuelt.
Vi arbejder typisk efter følgende model:
Indledende overvejelser Hvad ved I allerede om det, der foregår? Er der brug for akutte tiltag her og nu? Hvem skal inddrages i arbejdet med at udarbejde en handlingsplan?
Afdækning: Årsagen til problemerne med mobning eller lignende undersøges. Hvordan er den sociale dynamik mellem de unge? Hvilke problemer peger undersøgelsen på? Hvilke overordnede temaer handler problemerne om?
Temaer og indsatser: Hvilke indsatser indenfor tema(erne) skal igangsættes? Hvilke tegn på at indsatsen virker ønsker vi at se? Hvordan følger vi op? Hvordan virker de enkelte indsatser?
Status og opfølgning på situationen: Hvordan virker handlingsplanen overordnet set? Er indsatserne i handlingsplanen tilstrækkelige til at løse problemerne? Skal planen justeres?
Det videre arbejde: Hvordan følger vi op på de unge? Hvordan sikrer vi sammen, at der ikke opstår mobning eller lignende igen? Hvordan arbejder vi proaktivt med fællesskabet?
Opfølgning og vedligehold
Den enkelte elevs situation vil efter indsatsen løbende vurderes af forældre og skolens voksne, da mobning kan have følgevirkninger, der skal følges op på for at sikre den unges fortsatte trivsel.
Ethvert hold på skolen kan og bør sammen med kontaktlæreren eller faglæreren aftale deres adfærds kodex for godt samvær og kommunikation. Aftalerne tydeliggøres og drøftes løbende.
/Sidst opdateret august 2024